Sveika mityba

Sveika mityba: pagrindinės taisyklės ir principai

4.875 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (4 balsai (-ų))

Narių vertinimas: 0 / 5

Žvaigždutė neaktyviŽvaigždutė neaktyviŽvaigždutė neaktyviŽvaigždutė neaktyviŽvaigždutė neaktyvi
 

Sveika mityba dažnai minima kaip puiki alternatyva dietoms, o jos efektyvumas ilgalaikis, ko, dažnu atveju, negalima pasakyti apie dietas. Tačiau žmonės labiau linkę savaitę ar mėnesį pasilaikyti dietos, nei visada maitintis sveikiau. Dažniausiai priežastis ta, kad sveika mityba reikalauja ne trumpalaikių pastangų, o mitybos įpročių keitimo. Galbūt vertėtų pabandyti išsiugdyti sveikos mitybos įpročius?

Svarbiausia, įsidėmėkite esmines sveikos mitybos taisykles ir principus:

  • Saikas – Jūsų draugas;
  • Maisto įvairovė yra naudinga;
  • Neriebus maistas – sveikesnis maistas;
  • Daržovės, vaisiai, uogos ir grūdai – pirmoje vietoje;
  • Cukrus ir druska Jums nedraugai;
  • Žalingi įpročiai skatina nutukimą;

Saikas – Jūsų draugas

Pirmiausiai reikia išmokti maitintis saikingai. Tai yra viena iš esminių sveikos mitybos taisyklių. Šios taisyklės padeda laikytis dažnesnis valgymas. Verčiau per pietus nevalgykite ir sriubos, ir antrojo patiekalo, o suvalgykite sriubą ir tik po kurio laiko mėgaukitės kitu patiekalu (pavyzdžiui,  po valandos). Bene idealiausia maitintis 5-6 kartus per dieną, nors daugelis žmonių valgo vos 2-3 kartus, tačiau kur kas didesnėmis porcijomis, sočiau, riebiau.

Maisto įvairovė yra naudinga

Dar vienas labai svarbus sveikos mitybos principas – maisto įvairovė. Kuo įvairesnį maistą valgysite, tuo geriau, nes organizmui būtina maždaug 40 skirtingų maisto medžiagų, kad jis funkcionuotų tinkamai. Tiek medžiagų iš vieno maisto produkto neįsisavinsite, todėl reikia rinktis ir augalinės, ir gyvulinės kilmės maisto produktus. Įpraskite maistą gaminti vienai dienai, o ne 2-3 dienoms į priekį. Taip jis ne tik nepabos, visuomet bus šviežias, bet ir gausite didesnį kiekį įvairių organizmui būtinų medžiagų, vitaminų.

 

Neriebus maistas – sveikesnis maistas

Dažnai girdime, kad riebus maistas nesveika. Iš tiesų, riebalų reikia organizmui, tačiau jų turi būti ne per daug. Vertėtų rinktis mažiau riebią mėsą, o jei ji riebesnė (pavyzdžiui kiauliena), jos ruošimui nenaudoti papildomų riebalų (virti, troškinti garuose ar kepti folijoje). Puiki išeitis gali būti įprastų riebesnių maisto produktų pakeitimas liesesniais. Pavyzdžiui, pirkite liesą varškę, 30-40 proc. riebumo grietinę keiskite 15-20 proc. riebumo grietine, dažniau rinkitės jautieną, paukštieną, o ne kiaulieną. Taip pat vertėtų atidžiau rinktis sočiųjų riebiųjų rūgščių ir cholesterolio turinčius maisto produktus, riboti jų suvartojamą kiekį.