Vegetarinė mityba

Vegetarinė mityba: kokie pokyčiai signalizuoja apie organizmo išsekimą

Norint palaikyti žmogaus organizmo veiklą, reikia įvairių maistinių medžiagų. Maisto produktai dažnai turi ne visas reikalingas medžiagas, todėl mūsų organizmui gresia išsekimas. Todėl tik valgydami įvairų maistą užtikriname, kad mityba būtų visavertė. 

„Nusprendę atsisakyti kokių nors maisto produktų, turite pasirūpinti, kad visus reikiamus vitaminus, mineralus bei maistines medžiagas gausite valgydami kitus produktus. Jei norite įsitikinti, kad organizmui nieko netrūksta – profilaktiškai atlikite kraujo tyrimus“, – sako SYNLAB laboratorinės medicinos gydytoja Anneli Sepp.

Vegetarinės mitybos nauda

Vegetarinė mityba pasirenkama dėl įvairių priežasčių, tarp kurių dažniausios – ekologinės, ekonominės, religinės, etinės, sveikatos gerinimo. Tai toks mitybos būdas, kai iš raciono pašalinami gyvūninės kilmės produktai. Dažniausiai atsisakoma mėsos, gali būti vengiama kiaušinių, pieno produktų, žuvies. Racioną sudaro augalinės kilmės produktai, pavyzdžiui, kruopos, ankštinės daržovės, šakniavaisiai, sėklos, riešutai, daržovės, vaisiai, grybai. Toks racionas aprūpina žmogaus organizmą būtinomis maisto medžiagomis: skaidulomis, fitoestrogenais, antioksidantais, fitochemikalais, Omega-3 riebalų rūgštimis.

Atsiranda vis daugiau mokslinių tyrimų, įrodančių vegetarinės mitybos naudą lėtinių ligų profilaktikai. „Ne mitybos būdas, o raciono visavertiškumas yra sveikatos garantas“, – teigia klinikos „Dietos sistema“ gydytoja dietologė doc. dr. Edita Gavelienė. Yra keletas vegetarinės mitybos būdų, priklausomai nuo iš raciono išbraukto gyvūninės kilmės maisto bei vyraujančių augalinės kilmės produktų. 

Vis dėlto tiek omnivarinės (visavalgis), tiek vegetarinės mitybos būdas gali būti nevisavertis. Kaip sako docentė, sveikatą užtikrina ne mitybos būdas, o pakankamas maisto medžiagų kiekis. Vegetariniam mitybos būdui jautresni vaikai, paaugliai, moterys, gausiai kraujuojančios per menstruacijas, senyvo amžiaus asmenys. „Žmogaus organizmo funkcionavimui, vystymuisi būtinos šešios grupės maisto medžiagų: baltymai, riebalai, angliavandeniai, vitaminai, mineralinės medžiagos, vanduo. Todėl asmenims, nevalgantiems tam tikrų maisto produktų, rekomenduojame periodiškai atlikti tyrimus iš kraujo ir įvertinti, ar su maistu gaunama pakankamai svarbiausių vitaminų ir mineralų“, – pasakoja gydytoja dietologė.

Kokius tyrimus atlikti?

Maitinantis tiek veganiškai, tiek omnivariškai, kaip pataria doc. dr. E. Gavelienė, reguliariai reikia atlikti tyrimus, kad įvertintumėte savo sveikatos būklę.

„Vienas iš svarbiausių vitaminų, kurį rekomenduoju vegetarams, yra B12. Jų trūkumas gali pasireikšti neurologiniais, atminties sutrikimais, depresija. Vitamino B12 šaltiniai – gyvūninės kilmės maisto produktai. Esant sumažėjusiam vitamino B12 kiekiui (norma 156–672 pmol/l), svarbu vartoti B12 praturtintus maisto produktus ar maisto papildus“, – pabrėžia Anneli Sepp.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (1 balsas)