Vaikų mityba

Specialistės patarimai kaip suformuoti teisingus vaikų mitybos įpročius

Nuo mažų dienų vaikai mokomi skaičiuoti, rašyti, skaityti, vėliau – Pitagoro ir kitų teoremų, tačiau pamirštama kalbėti apie itin mūsų sveikatai ir savijautai didelę įtaką darantį maistą. Kaip ir nuo ko pradėti žaismingai mokyti vaikus pagrindinių sveikos mitybos taisyklių, pataria pirmosios Lietuvoje edukacinės sveikatai palankios mitybos knygutės „Brokoliukas“ autorė, socialinės iniciatyvos „Sveikatai palankus“ įkūrėja, mitybos specialistė Raminta Bogušienė.

Raminta Bogušienė. Leidėjų nuotr.

Semkimės žinių kartu su vaikais

Vaikai iš tėvų perima ne tik elgsenos modelį, bet ir mitybos įpročius. Augindama vaikus, vesdama edukacijas apie mitybą su iniciatyva „Sveikatai palankus“ Lietuvos ugdymo įstaigose, R. Bogušienė suprato, kad vaikams būtina edukacinė medžiaga, kuri įtraukia ne tik vaikus, bet ir juos supančius suaugusiuosius, nes jų žinios turi būti tolygios. „Juk jei vaikui nuolat bus sakoma, kad cukrus blogai, o auklėtoja ar mama gers kavą su dviem šaukšteliais cukraus ir pyragu ar saldainiu užkandžiaus, tai tas sakymas neturės jokios naudos“, – įsitikinusi mitybos specialistė.

Edukacinę knygutę „Brokoliukas“ R. Bogušienę paskatino parašyti vyresnioji penkiametė dukrytė Sofija, kuri dalyvavo ir visame kūrybiniame procese. „Kai nuėjusios į vieną didžiausių knygynų neradome jokių užduočių knygelių, kurios būtų susijusios su maisto pažinimu, supratau, kad kol kas tokio poreikio nebuvo, nes suaugusieji dar nesuvokia, kad tokios užduotys gali būti ir tokia edukacija reikalinga, kad suformuotume teisingus vaikų valgymo įpročius. Juk kad ir kaip norėtume, kad mūsų vaikai būtų sveiki, ne visuomet žinome, kaip juos mokyti sveikos mitybos taisyklių“, – sako R. Bogušienė.

Knygutę teigiamai įvertino ir Sveikatos apsaugos ministerijos Mitybos ir fizinio aktyvumo skyriaus vedėjas A. Kranauskas. Knygutės autorei R. Bogušienei buvo svarbu, kad formuojama vaikų mitybos tvarka Lietuvoje neprasilenktų su „Brokoliukas“ nurodoma informacija. Šia socialine iniciatyva siekiama didinti visos bendruomenės sąmoningumą, ugdyti teisingus vaikų valgymo įpročius.

Būkime pavyzdžiu

„Atsisakykime menkaverčių maisto produktų, kuriuose daug cukraus, druskos, iš dalies ir visiškai hidrintų, rafinuotų riebalų, mažai skaidulinių medžiagų. Kasdienėje mityboje atsisakykime kepto, gruzdinto, skrudinto, rūkyto, pervirto maisto. Tuomet pastebėsime, kaip gerėja visos šeimos sveikata“, – pabrėžia mitybos specialistė.

Jei retomis progomis renkatės sveikatai nepalankius maisto produktus, patariama vaikams akcentuoti, kad tai nėra kasdienybė. Sugrįžę prie natūralaus skonio pajautimo, visi šeimos nariai pradeda jausti tikrąjį produktų skonį ir net grikių košė, virta ant vandens su žiupsneliu druskos ir cinamono, tampa „dievų maistu”. Nepamirškime, kad vaikai – dideli suaugę. Kalbėkime su jais kaip su lygiaverčiais, diskutuokime, analizuokime, koks maistas palankus, koks ne, rodykime pavyzdį ir vaikai valgys sveikai.
Vaikams turi būti duodama laisvė tik į įgimtą alkio ir sotumo jausmo patenkinimą, kai vaikas nori valgyti – duokime, kai vaikas sako: „Aš sotus” – leiskime jam baigti. Pasirinkimas galimas tik tarp sveikatai palankių patiekalų ir maisto produktų, bet ne tarp koldūnų ir daržovių troškinio.

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (1 balsas)
loading...